Pages

Tuesday, August 30, 2016

ඓතිහාසික පාහියන්ගල - ආදී මානවයාගේ නිවහනට ගොඩ වැදුනෙමු ...

Guide to Pahiyangala ( Fa-Hien Caves)


පැහැබර කාලගුණයකින් සමන්විත හිමිදිරි උදෑසන පෙරදිගින් නැගෙන උදා හිරු තම කිරණ දසත පතුරුවන්නේ මහත් අභිමානයකින්. අවිවේකී ජීවිතයේ අතමිට සරුකරගන්න කුමක් හෝ ජීවන රැකියාවක යෙදෙන නුතන මානව මානවිකාවියන් පෙරදින රාත්‍රියේ ගෙවාදැමූ විවේකී හෝරා කිහිපය වියැකී යාමට මත්තෙන් සැළසුම් කරන්නේ උදාවන නැවුම් දිනය කෙසේ වේවිද කියායි. පවතින්නේ සැවොම අතර ජීවත්වීම සදහා අරගලයක්.  නමුත් ජීවිතය කියන්නේ මුදලක් බලාපොරොත්තුවෙන් දිනපතා වෙහෙස මහන්සිවීම පමණක්ම නම් නොවේ. ජීවත්වෙන්න මුදල් අවශ්‍ය වගේම හොද මානසික විවේකයක් තිබුනොත් තමයි එය වඩාත් සාර්ථක වන්නේ.

විනෝදෙට ගමනක් යනවා කියන්නේ සල්ලි වියදම් වෙන වැඩක් කියලා කෙනෙකුට හිතුනත් මොහොතකට හැමදෙයක්ම අමතක කරලා පවුලේ සැවොමත් එක්ක කාලය ගත කරනවා කියන්නේ සත්තකින්ම මුදලට ගතනොහැකි සොදුරු දෙයක්. වෙනසකටත් එක්ක අපේ රටේ අපි නොදන්න සුන්දර තැනක හෝරාවක් දෙකක් ගතකරනවා කියන්නේ අපටනම් වෙනසක්. ඒකයි පොහෝ දිනට පෙරදා රාත්‍රියේ අප කතා කරගත්තේ මේ පාසැල් නිවාඩු කාලයේ පාහියන්ගල යමු කියලා.

ශ්‍රී ලංකාවේ පිහිටි දහසකුත් ගල්ලෙන් අතරේ පාහියන්ගල නම් ගල්ලෙන අපට වැදගත් වන්නේ එය සුන්දර කදු මුදුනක පිහිටලා තියෙන තවත් එක් ගල්ලෙනක් නිසාම නම් නොවේ. එය අපට වැදගත් වන්නේ පැරණි සාඩම්බර ඉතිහාසයකට උරුමකම් කියන අපේ මුතුන් මිත්තන් වාසය කලායැයි සැළකෙන අභීත මානව ශිෂ්ටාචාරයක සුළමුල පවතින්නේ මෙහි නිසයි. අප දන්නා ආකාරයට අපේ  ශිෂ්ටාචාරයේ ආරම්භය විජය රජු ප්‍රමුඛ ආර්යයන් පිරිසකගෙන් පැවතෙන්නක් බව සැලකුවත්, එයට බොහෝ සෙයින් පැරණි මානව සංහතියකගේ පැවැත්මක් පිළිබද සාක්ෂි මේ සුන්දර ගල්ලෙන් භූමියෙන් අද සොයාගෙන තිබේ. පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවේ මගපෙන්වීම යටතේ සිදුකරන ලද පුරාවිද්‍යාත්මක කැණීම්වලින් හා පරීක්ෂණ වලින් වසර 37000 කටත් වඩා පැරණි මානව ශිෂ්ටාචාරයක සලකුණු මෙහිදී හමුවී තහවුරු කරගෙන තිබේ. එවන් වූ ඓතිහාසික වැදගත් කමකින් යුතු සන්ධිස්ථානයක තොරතුරුත් සමගයි මෙවර සයිබර් අවකාශයේ සොදුරු නවාතැනේ දී අප හමුවන්නේ.  

කළුතර දිස්ත්‍රික්කයේ බුලත්සිංහල නගරයට පැමිණ බුලත්සිංහල - මෝල්කාව මාර්ගයේ කිලෝමීටර 5 ක් පමණ දුර ගියවිට හමුවන යටගම්පිටිය නම් සුන්දර ගම්මානයේ මෙකී පාහියන්ගල ගල් ලෙන පිහිටා තිබේ. ගල්ලෙන පාමුලටම වාහනයකින් ගමන් කල හැකි අතර, දේශීය සංචාරකයන් ගැවසෙන ඉමහත් ජනපි‍්‍රයත්වයට පත්වූ ස්ථානයක් බැවින් පාහියන්ගල ලෙන දක්වා ගමන්ගන්නා මාර්ගය පැහැදිලිව පුවරු මගින් දක්වා තිබේ.


වාහනයෙන් බැසගත් අපගේ මුල්ම නෙත්ගැටුම සැතපුම් ගණනාවක් ඈතට විහිදුනු සුන්දර ගල්තලාවකින් යුතු කදු වැටියයි. ඝන්ටා නාදයත් සමගින් ගුවනට මුසුවන දහම්දෙසුම් සිතට එක්කරන්නේ තැන්පත් බවක්. මදක් ඉදිරියට ඇදෙන විට අපට මුලින්ම හමුවන්නේ බෞද්ධ භික්ෂුන් වැඩ සිටින විහාර ගෙය. විහාර ගෙයට ඉදිරියෙන් පර්වතය දක්වා දිවෙන මාවත වැටී තිබේ. මුහුදු මට්ටමේ සිට අඩි 450 ක් පමණ උසින් පිහිටා ඇතැයි සැලකෙන ගල්ලෙනට වනලැහැබ ඔස්සේ දිවෙන ගල් ඇතිරූ පඩිපෙළකි. දෙපස සුන්දර වන ලැහැබකි. දේශීය වැදගත්කමකින් යුතු ආවේණික ශාක විශේෂ ගණනාවකි. බස්නාහිර පළාතේ පළාත් පාලන සංචාරක හා පරිසර කටයුතු අමාත්‍යාංශය මගින් ලෙන දක්වා දිවෙන මග දෙපස ශාක විශේෂ කිහිපයක විස්තර අඩංගු පුවරු ප්‍රදර්ශණය කරතිබීම අගය කල යුතුය. අපේ කණ්ඩායමේ සාමාජික කුඩා දරුවන් මෙකී විස්තර ඉතා උනන්දුවකින් කියවන අයුරු අපි නිරීක්ෂණය කළෙමු.

මුදුනටම ගමන් ගත් අපට ඈතින් දිස්වන සුන්දර කදුවැටි දැකිය හැක්කේ දක්ෂ සිතුවම්කරුවෙකුගේ තෙලිතුඩකින් ඔප්නැංවුණු සිතුවමක් වගෙයි. විශාල පෙදෙසක පැතිර පවත්නා ගල්තලාවේ වම් කෙළවර වන්නට පිහිටන්නේ දැකුම්කළු ගල්ගුහා විවරයි. මැද ප්‍රතිසංස්කරණය කරන ලද රන් ආලේපිත සැතපෙන පිළිමවහන්සේයි. දකුණට වන්නට පුරාණ බිතුසිතුවමින් සමන්විත කුඩා පිළිම ගෙයයි. 

ගල්ලෙන මාධ්‍යයේ සංරක්ෂණය කොට ප්‍රතිසංස්කරණයෙන් නිමවා ඇති සැතපෙන බුද්ධ ප්‍රතිමා වහන්සේ මුලින්ම වැද නමස්කාර කරගත්තෙමු. ඉතාමත් මෑතකදී ප්‍රතිසංස්කරණය කල බවට හැගෙන රන් ආලේපිත බුද්ධ ප්‍රතිමා වහන්සේ මෙහි පැමිණෙන දහසකුත් සැදැහැවතුන්ගේ හා සංචාරකයන්ගේ වන්දනාමානයට පාත්‍රවන ප්‍රමුඛතම ස්ථානයකි. බුද්ධ ප්‍රතිමා වහන්සේ අභිමුයෙහි වැඩවසන භික්ෂූන් වහන්සේලා කඩින් කඩ පැමිණෙන සැදැහැවතුන් පංචශීලයෙහි පිහිටුවා වන්දනාමාන කරවති. ඉන් එක් භික්ෂු වහන්සේ නමක් පාහියන්ගල පුරාණයත්, ස්ථානයේ මානව ඓතිහාසික වැදගත්කම පිලිබදවත් සැකෙවින් සුමියුරුව කරුණු පහදා දේශණා  කල සේක.

ඉන් ඔබ්බට වම් පසින් පිහිටි අඩි 300 ක් උසැති, අඩි 175  ක පමණ පළලැති හා අඩි 300 ක් පමණ ඇතුළට විහිදුණු කුහරයකින් සමන්විත ලෙන් පෙදෙස නැරබුවෙමු. මේ ලෙන් කුහරය තුල එකවර මිනිසුන් 3000 ක පමණ ප්‍රමාණයක් රැස්කළ හැකි බවද පැවසේ. 1986/87 වසර වලදී කැණීම් කරන ලද කැණීම් ස්ථානයක් ලෙන් විවරය මැදට වන්නට භුමියේ අදත් දැකගත හැකියි. 

දකුණු පසට වන්නට පිහිටි කොටසේ කුඩා ලෙන් කුහරයක් දැකිය හැකි අතර, පසෙකින් වූ එක් දැන්වීම් පුවරුවක මෙම ස්ථානයට නම සැදුනු ආකාරය සදහන් කර තිබේ. “පාහියන්ගල ස්ථාන නාමය ක්‍රි.ව. 5 වන සියවසේ ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණි චීන ජාතික දේශගවේෂක පාහියන් හිමියන් හා සම්බන්ධ වන්නකි. ඒ අනුව මෙම ස්ථානය එතුමන් නවාතැන්ගෙන සිටි ස්ථානය ලෙස සැළකේ” යනුවෙන් එහි සදහන්.  සැබැවින්ම දිවයිනේ අනෙකුත් සුප්‍රසිද්ධ ස්ථානවලට නම් ලැබුණු පරිද්දෙන්ම මෙම ස්ථානයට පාහියන්ගල ලෙස නම යෙදී ඇත්තේ, මෙකී පාහියන් භික්ෂුව වාසය කල නිසායැයි මතයක් පවතී. තම බෞද්ධ අධ්‍යයන හා ඉගැන්වීම් කටයුතු සදහා පාහියන් නැමති චීන ජාතික භික්ෂුව දකුණු ආසියාව පුරා සංචාරය කලබව පැවසෙන අතර, බුදුන්වහන්සේ ගේ ශ්‍රී පාද පද්මය වන්දනාමාන කරගැනීමෙන් අනතුරුව දින කිහිපයක විවේක ස්ථානයක් ලෙස මෙම ගුහාව භාවිතා කර ඇති බවටද තවත් මතයකි. එසේ පැවසෙන මුත් එකී මතය සනාථ කිරීමට තරම් සාක්ෂියක් සොයාගැනීමට මේ දක්වා නොහැකිවී තිබේ. කෙසේ නමුත් පසු කාලීනව පාහියන් භික්ෂුව වාසය කල ලෙන "පාහියන් ලෙන" පසුව "පාහියන්ගල" ලෙසත් වී නම බිහිවූ බව සැළකේ.

ස්වභාවික ව්‍යසනයන්ට ලක්ව මෙම ස්ථානය කාලයේ ගල්තලාවෙන් වැසී ක්‍රමයෙන් දුරස්ව යාමට ඉඩනොදී පරිසරයට ලැදි පරිසර හිතකාමීන් හා ගවේෂණයට ලැදි පුරාවිද්‍යා ගවේෂකයන් ඉටුකරන හා මෙතෙක් ඉටුකර ඇති සේවාවන් අගය කලයුතු අතර,  ඔවුන්ගේ කැපකිරීම් හා ගවේෂණාත්මක අධ්‍යන මගින් නුදුරු දිනයක අප නොදන්නා වැළලුනු යතාර්ථය තවදුරටත් අපට හෙළි කෙරෙනු ඇති. එතෙක්.. ප්‍රාග් ඓතිහාසික සාධක සහිත නටබුන් නරබමින් පාහියන්ගල සංචාරය අපි මෙසේ නිමා කළෙමු. 

No comments:

Post a Comment